Vitaminok jótékony hatásai

A vitamin szó jelentése: az élethez szükséges anyag. A vitaminok, az emberi szervezet egészséges működéséhez, kis mennyiségben, de nélkülözhetetlen esszenciális táplálék összetevők. Ez azt jelenti, hogy szervezetünk nem képes előállítani csak táplálkozás útján juthatunk hozzá, ezért létfontosságú részei az egészséges táplálkozásnak. Kivétel a D és K-vitamin, melyeket bélbaktériumok is képesek előállítani. 


Melyek a vitaminok jótékony hatásai és milyen forrásokból juthatunk hozzájuk?

Oldhatóságuk alapján két csoportra osztjuk a vitaminokat, különbséget teszünk a zsírban oldódó és a vízben oldódó vitaminok között.

A zsírban oldódó vitaminok jótékony hatásai és jellemzői: szervezetünk hosszú ideig tárolja, felszívódásuk a bélen keresztül történik, fel nem használt részük a májban raktározódik:
  • A-vitamin (retinol): elővitaminja a béta-karotin, hámvédő vitamin és felelős éleslátásunkért, a köröm és a haj, egészséges fejlődéséért, a bőr épségéért. A-vitamin forrása: a máj, tojás, sajtok, tőke halmáj olaj,vaj. Béta-karotint a sárga és zöld színű zöldségek és gyümölcsök tartalmaznak (sárgarépa, spenót, brokkoli, sárgadinnye, sárgabarack).
  • D-vitamin (kalciferol): hormonhatású vitamin, amikor UVB sugarak érik bőrünket akkor keletkezik. Ősztől tavaszig nem jutunk elegendő UVB sugárzáshoz, ezért van szükséges a D-vitamin pótlására. Idősebbeknél különösen fontos a pótlása, mert a szervezet D-vitamin előállító képessége a kor előrehaladtával csökken. PCOS-ben szenvedő nők döntő többségénél szintén megfigyelhető a hiánya. A D-vitamin alapvető feladata többek között,a fogak és a csontok egészségének megőrzése, segíti az ásványi anyagok beépülését, befolyásolja a pajzsmirigy és a hasnyálmirigy működését,hatással van a véralvadás folyamatára. D-vitamin források: halmájolajok, vaj, tojássárgája, élesztő, hal.
  • E-vitamin (tokoferol):a legjelentősebb antioxidáns hatású vitamin, véd a szabad gyökök ellen, értágító és alvadásgátló hatása van, késlelteti az öregedési folyamatot, védi az immunrendszert. A legjújabb kutatások szerint rákmegelőző hatása is van. Legjobb E-vitamin forrásaink: búzacsíra, növényi olajok, teljes kiőrlésű gabonák, brokkoli, spenót, olajos magvak.
  • K-vitamin (fillokinon): a természetben két formája ismert a K1-vitamin, amit a zöld növények és a K2, amit a bélbaktériumok szintetizálnak. Nélkülözhetetlen összetevő a véralvadáshoz és a megfelelő sejt növekedéshez. A K-vitamin a D-vitaminnal együtt szabályozza, hogy a fehérjék beépüljenek a csontokba, mert csak így képesek a csontok megkötni az ásványi anyagokat. K-vitamin források: sötét zöld leveles zöldségek: spenót, fejes saláta, brokkoli, kelkáposzta, fejes káposzta, spárga, avokádó. 
  • F-vitamin: a telítetlen zsírsavak tartoznak ide, melyek a szervezet számára létfontosságúak. Két csoportja az omega-3 és az omega-6 zsírsavak, több funkciója is van a szervezet működésében: segíti az anyagcserét, gátolja a koleszterin lerakódását az érfalra. Jó hatással van a bőrre, támogatják a test szöveteinek gyógyulását.  Segítik a telített zsír lebontását. A szénhidrát fogyasztás növekedésével, növelni kell a telítetlen zsírsav fogyasztást is.  Forrásai: a hidegvizi halak, búzacsíra, szőlőmag, kukorica, dió, lenmagolaj, napraforgómag, mogyoró.
vízben oldódó vitaminok jótékony hatásai és jellemzői: a szervezet nem képes őket sokáig tárolni, ezért naponta kell pótolni őket.
  • B-vitamin: B-komplexnek nevezzük a teljes B-vitamin csoportot, és a szervezetnek mindegyikre szüksége van. A természetben mindig közösen, komplexen fordulnak elő, a legjobban így fejtik ki hatásukat, a felszívódásuk is együtt hatékonyabb, mint külön-külön. Ezért szinte semmit nem ér ha csak egyféle B-vitamint szedünk. Fontos szerepet játszanak az idegrendszer optimális fejlődésében, működésben. Befolyásolják az emésztőszervek működését, segítik a méregtelenítést, mivel fokozottabb működésre késztetik a májat. De fontos szerepük van az izmok felépítésében és működésében is. B-vitamin források: teljes kiőrlésű gabonák, barna rizs, hüvelyesek, zöldségek, halak, olajos magvak, tejtermékek.
  • C-vitamin (aszkorbinsav): nagymértékben antioxidáns hatású vegyület, alapvető anyag, a bőr kollagénjének képződéséhez. Gyorsítja a fogak, vérerek, csontok gyógyulását, fejlődését. Javítja az immunrendszer működését, növeli a fehérvérsejtek számát, csökkenti a koleszterin szintet és a magas vérnyomást. Hatását úgy tudja tökéletesen kifejteni, ha természetes formában kerül a szervezetbe. C-vitamin források a zöldségek, és gyümölcsök: citrom, ribizli, csipkebogyó, áfonya, szeder, som, narancs, grépfrút, sárga paprika, savanyú káposzta, saláta, paradicsom, brokkoli, káposztafélék, kelbimbó stb. A gyümölcsöket nyersen, a zöldségeket szintén nyersen vagy párolva ajánlott fogyasztani. A hosszú főzés, fagyasztás, áztatás során elveszíti vitaminhatását.
  • P-vitamin (rutin): a bioflavonoidokhoz tartozó anyag, a C-vitamin “társa”, jórészt ugyanazokban az élelmiszerekben található meg. Megvédi a C-vitamint az oxidációtól, segítve a felszívódását, erősíti a hajszálereket, lassítja az öregedési folyamatokat, antioxidáns ezáltal tumorgátló hatása van. Forrása : csipkebogyó, áfonya, brokkoli, káposztafélék továbbá más zöldségek és gyümölcsök.

A szervezetben kialakult vitaminhiány nemcsak hiányos táplálkozásból adódhat, hanem bél- és emésztési problémákból is. Érdemes a vitaminokat természetes módon, táplálék útján bevinni, mert így nemcsak magát a vitamint juttatjuk a szervezetbe, hanem a hasznosulásához szükséges anyagokat is.
Ha étrend-kiegészítőt vásárolunk, figyeljünk rá,
  • hogy aktív hatóanyagai természetes eredetűek legyenek
  • szükségtelen adalékokat ne tartalmazzon (cukor, aromák, színezékek, ízfokozók, tartósítók, állományjavítók stb.)
  • hidegen sajtolt olajakat és ne finomítottakat tartalmazzon
  • a növények tiszta, vegyszer mentes környezetből származzanak (biodinamikus, demeter, bio)
  • melyek többszörös fermentálással készültek, biológiailag aktív, élő hatóanyagokat tartalmaznak, gyorsabban és jobban hasznosulnak a szervezetben

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések