Téli táplálkozási tippek

A téli nagy hidegben, amikor az embernek szinte nincs kedve kimozdulni a jó meleg lakásból, érdemes egy kicsit változtatni a táplálkozási szokásokon és pár olyat is beiktatni az étrendbe, amit máskor nem nagyon eszik az ember.
Főként a gyerekekre kell odafigyelni, de ugyanúgy a felnőtteknek is fontos, hogy a megfelelő vitaminokat és tápanyagokat bejuttassa a szervezetébe.

Lássuk, hogyan is kell télen táplálkoznunk…


Érdemes kerülni a túl zsíros, nehéz ételeket, melyek leterhelik emésztőrendszerünket, fáradékonnyá és levertté tesznek minket. Ezenkívül a finomított szénhidráttartalmú ételeket, mint például a péksütemények, fehér kenyerek, zsömlék, cukrozott teák, üdítők fogyasztása sem javasolt.

Zöldségek


Bár télen kevesebb jó minőségű zöldséghez tudunk jutni, és ilyenkor tápanyagtartalmuk még kevesebb, mint nyáron, azért mégis fontos, hogy szerepeljenek étrendünkben.
Iktassatok be olyan zöldségeket a napirendbe, mint például a cékla, fekete retek, sárgarépa, káposztafélék, csicsóka. Fogyasszuk salátaként, hogy a főzés, párolás során ne veszítsenek még többet a vitamintartalmukból.

Gyümölcsök

c-vitamin
Szerintem már mindenki tudja, hogy télen szinte kötelező a citrusfélékfogyasztása, mivel rostokban és vitaminokbn is gazdagok.


Fogyasszatok hát bátran narancsot, mandarint, pomelót, de a kiviről és a gránátalmáról se feledkezzetek meg, mert ezek is hozzájárulnak a napi vitaminbevitelhez.

Olajos magvak

Az olajos magvak, mint például a dió, mogyoró, mandula, kesudió magas kalcium és E-vitamin tartalommal rendelkezik. Sokkal hasznosabb kalciumforrás, mint például a tejtermékek.
Ezért napi egy marék olajos mag elfogyasztását illesszük be napirendünkbe. Ez kitölthet akár egy tízórait vagy uzsonnát, egy szem almával vagy naranccsal kiegészítve.

Fehérjék


Értékes fehérjeforrásunk a húsok és hüvelyesek. Húsok közül legyenek túlsúlyban a szárnyasok, mint például csirke és pulyka, de hetente legalább egyszer kerüljön az asztalra hal is.
Bátran fogyasszatok tojást is és ne féljetek a koleszterintől, mert a koleszterin mítosz már régen megdőlt és kiderült, hogy nem kell olyan nagy feneket keríteni a dolognak.
Viszont a margarint dobjátok ki és ne használjátok, mert hosszútávon komoly egészségkárosító hatása van!

Probiotikus élelmiszerek


Immunrendszerünk nagyrésze a bélben található, ezért, fogyasszunk pro- és prebiotikumokat tartalmazó élelmiszereket, melyekkel segíthetjük a megfelelő bélfóra kialakítását.


Probiotikus élelmiszerek a joghurt, kefír, savanyú káposzta, fermentált lágy sajtok, mint például a gouda, a brie, az ementáli, a kecskesajt. A kovászos uborka is jó probiotikum forrás.
A prebiotikumok a bélben élő baktériumok táplálásáról gondoskodnak. Ilyenek a zabpehely, banán, méz, hagymafélék, csicsóka, bab, borsó.
Tehát nem szabad elfelejteni, hogy a megfelelő táplálkozással is erősíthetjük immunrendszerünket!

Folyadékok

Télen is nagyon-nagyon fontos a megfelelő mennyiségű folyadék elfogyasztása. Lehet, hogy ilyenkor nem esik olyan jól a sok víz, ezért egészítsük ki gyümölcslevekkel, gyógyteákkal. A csipkebogyó, kamilla, borsmenta, rooibos teák vagy az egyre nészerűbb teaházakban beszerezhető teakeverékek is nagyon alkalmasak a folyadékpótlásra.

Kerüljük a cukor használatát, ízesítsük teánkat mézzel, steviával vagy más természetes édesítővel.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések