A dohányzásra rászokás megelőzése, a leszokás fontossága

A dohányzás károsítja az egészségünket, és komoly egészségkárosodáshoz nem is kell olyan sokáig hódolni ennek a szenvedélynek, elég tartósan hozzá pár év. Az egészségkárosító hatásán kívül azonban a dohányzás komoly függőséget is okoz, és éppen ez nehezíti meg a dohányzás abbahagyását. A kutatások azt támasztják alá, hogy egy folyamatosan dohányzó személy bizony hasonló függősébe kerül a cigarettával, mint egy drogfogyasztó a kábítószerrel, ezért ezen a területen is nagyon fontos a prevenció, a minél nagyobb kampány folyamatos jelenléte.
Dohanyzas-visszaszoritasa
Tilos a dohányzás
Rettentő nehéz feladat a fiataloknál elérni azt, hogy a közösségükben uralkodó elvárások ellenére ne próbálják ki, vagy, ha kipróbálták legalább önmegtartóztatás révén tudatosan ne szokjanak rá a dohánytermékekre. Természetesen több tényező van, ami őket is befolyásolja, hiszen a szülői minta és akaraterő példája, vagy legjobb barátainak a szokásai, de ugyanolyan fontos lehet egy közismert példakép vagy egy kedvelt tanár példamutatása.
Nem csak a megelőzés, hanem a kialakult függőségre való figyelemfelhívás és az egészségkárosítással összefüggő betegségek bemutatása is rettentő fontos. Nem csak azért, hogy később igen is tisztába legyen az önpusztító személy azzal, hogy valójában jelentős szerepe van a felelőtlen életmódjának a kialakult betegségéért, hanem mert az „elrettentés”, mint hatékony eszköz használható a dohányzás elleni küzdelem során.
Van kiút, akár egy-két év tízed dohányzás után is képes a szervezet a megújulásra, önregenerálódásra. Természetesen ehhez sokkal többet kell tenni, mint a függőség kezdetekor, de soha nem késő, hogy életünket megóvjuk és meghosszabbítsuk. Ebben talán a minden egyes ember társadalmi szerepvállalás is segíthet, főként, ha egy közeli ismerőse dohányzik. Jó szándékkal, barátsággal közeledjünk feléjük, próbáljunk alternatívát mutatni számukra, de figyeljünk arra, nehogy megbántsuk őket és ezzel konfliktusba kerüljünk velük.

Megjegyzés küldése

0 Megjegyzések